Heraldik som kommunikation Keramisk Nytegning af Våbenskjold
Personligt våben
Med tekst på fransk som det sig hør og bør: “Høflighed er min styrke”. Jeg har ændret farverne til at være optimeret til svagtsynede, ejeren kan ikke selv se dem, kun mærke det. Bestillingsopgave 2023 nytegnet efter tegning (fra ca 03) af Peter Madsen, våbenmaler.
"Symboler og brugsbilleder, det at kunne give en visuel meddelelse, forborgent eller direkte, at kunne skabe en elementær forståelse mellem person og person, men uden brug af sproget... det er bare ét af de studiefelter heraldikken kan føre til. Men der er mange andre. Måske har vi endnu heraldikkens allerstørste glæder til gode."
“God heraldik er ikke naturalistisk, men den skal alligevel ligne” /Sven Tito Achen, Heraldikkens femten glæder
Farverne rød (gules), grøn (vert), blå (azure), sort (sable), hvid (argent, sølv), gul (or, guld) kan benyttes… Dog aldrig metal mod metal
Dyr afbildes med humor. Humor er altafgørende for Heraldik
Sympatiske Eksperter
"Både selvfølelse og identitet er ofte knyttet til noget fælles, et tilhørsforhold,
noget man er mange om, gruppen, stammen, klanen, nationen.
Faktisk ser det ud til at en kollektiv identitet somme tider betyder
mere for et menneske end den personlige identitet".
"Et våben er modsat et logo ikke fastsat i en bestemt tegning eller udførelse, men derimod i indholdet, i billedidéen, der er fastholdt i blasoneringen. Dermed kan et våben nytegnes og nyfortolkes utallige gange og stadig være det samme våben. Det er et af de træk, der gør heraldikken til en levende kunstart."